اختلالات یادگیری چیست؟
اختلال یادگیری یک مسئله پردازش و ثبت اطلاعات است که فرد را از یادگیری یک مهارت و استفاده موثر از آن باز می دارد. اختلالات یادگیری عموماً بر افراد با هوش متوسط یا بالاتر تأثیر می گذارد. در نتیجه، این اختلال به صورت شکافی بین مهارت های مورد انتظار بر اساس سن و هوش و عملکرد تحصیلی در کودکان ظاهر می شود.
بسیاری از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری که به آنها ناتوانی یادگیری نیز گفته میشود، مدتها قبل از تشخیص در مدرسه با مشکل مواجه میشوند. این مشکل می تواند بر عزت نفس و انگیزه کودک تأثیر است. بدانید که چگونه علائم اختلال یادگیری را تشخیص دهید و چه کاری میتوانید برای کمک به فرزند خود انجام دهید.
اختلالات رایج یادگیری: خواندن، بیان نوشتاری، ریاضی و مهارت های غیرکلامی.
اختلال خواندن: در اختلال خواندن کودک درک اینکه چگونه یک حرف یک صدا را نشان دهد و چگونه ترکیب حروف یک کلمه را ایجاد می کند با مشکل مواجهه است. در بعضی مواقع کودکان حتی زمانی که بر مهارتهای اصلی خواندن تسلط پیدا میکنند، ممکن است در مهارتهای زیر همچنان مشکل داشته باشند:
- خواندن با سرعت معمولی
- درک آنچه می خوانند
- یادآوردی آنچه که خواندهاند
- استنتاج بر اساس خواندن آنها
- املا
اختلال نوشتاری: مهارت نوشتن نیازمند توانای بر مهارتهای دیداری، حرکتی و پردازش است. اختلال یادگیری نوشتاری ممکن است باعث موارد زیر شود:
- دستخط آهسته و پر زحمت
- دست خطی که خواندن آن مشکل است
- مشکل در نوشتن افکار
- نوشتاری که ساختار گرامری شعیفی دارد
- مشکل در املا، دستور زبان و نقطه گذاری.
اختلال یادگیری ریاضی: اختلال یادگیری در ریاضی ممکن است در مهارت های زیر مشکلاتی ایجاد کند:
- درک نحوه کار اعداد و ارتباط آنها با یکدیگر
- محاسبه مسائل ریاضی
- به خاطر سپردن محاسبات اولیه
- استفاده از نمادهای ریاضی
- درک مشکلات کلمه
- به حافظه سپردن فرمولها در حین حل یک مسئله ریاضی.
اختلال یادگیری در مهارت غیر کلامی: به نظر می رسد کودک مبتلا به اختلال یادگیری در مهارت های غیرکلامی در اوایل دوران کودکی مهارت های زبانی پایه و مهارت های خاطر سپردن را به خوبی فرا گرفته است اما در مهارت های دیداری-فضایی، مهارت های دیداری-حرکتی و سایر مهارت های لازم در عملکرد اجتماعی یا تحصیلی مشکلاتی دارد.
علائم اختلالات یادگیری:
- مشکل در تفسیر حالات چهره و نشانه های غیرکلامی در تعاملات اجتماعی
- مشکل در استفاده مناسب از زبان در موقعیت های اجتماعی
- عدم هماهنگی فیزیکی
- مهارت های حرکتی ظریف مانند نوشتن
- عدم توجه، برنامهریزی و سازماندهی
- عدم درک مطلب یا بیان نوشتاری سطح بالاتر که معمولاً در کلاس های بعدی ظاهر می شود.
کسب مشاوره
جهت ارتباط با کارشناسان ما می توانید در 24 ساعت شبانه روز از طریق دکمه واتس اپ به ما پیام دهید. کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.
همچنین میتوانید در ساعات مشخص شده از طریق تماس تلفنی اقدام کنید یا فرم دریافت مشاوره را تکمیل کنید.
علائم و نشانگان اختلالات یادگیری
عوامل ایجاد کننده اختلالات یادگیری عبارتند از:
- سابقه خانوادگی و ژنتیک. وجود اعضای خانواده با اختلالات یادگیری خطر ابتلای کودک به این اختلال را افزایش می دهد.
- وجود مشکلات دوران بارداری و نوزادی. مصرف الکل و دخانیات توسط مادر باردار، رشد ضعیف در رحم (محدودیت شدید رشد داخل رحمی)، زایمان زودرس و وزن بسیار کم هنگام تولد با اختلالات یادگیری مرتبط است.
- آسیب روانی. صدمات روانی یا سوء استفاده در اوایل کودکی.
- ضربه جسمی. صدمات ناحیه سر یا عفونت های سیستم عصبی.
- عوامل زیست محیطی خطرناک. قرار گرفتن در معرض سطوح بالایی از سموم، مانند سرب، با افزایش خطر اختلالات یادگیری مرتبط است.
چه چیزهایی باعت اختلالات یادگیری می شود
عوامل ایجاد کننده اختلالات یادگیری عبارتند از:
- سابقه خانوادگی و ژنتیک: وجود اعضای خانواده با اختلالات یادگیری خطر ابتلای کودک به این اختلال را افزایش می دهد.
- وجود مشکلات دوران بارداری و نوزادی: مصرف الکل و دخانیات توسط مادر باردار، رشد ضعیف در رحم (محدودیت شدید رشد داخل رحمی)، زایمان زودرس و وزن بسیار کم هنگام تولد با اختلالات یادگیری مرتبط است.
- آسیب روانی: صدمات روانی یا سوء استفاده در اوایل کودکی.
- ضربه جسمی: صدمات ناحیه سر یا عفونت های سیستم عصبی.
- عوامل زیست محیطی خطرناک: قرار گرفتن در معرض سطوح بالایی از سموم، مانند سرب، با افزایش خطر اختلالات یادگیری مرتبط است.
علایم اختلالات یادگیری
علایم زیر نشاندهنده وجود اختلال یادگیری است در کودکان:
- مهارتهای خواندن، املا، نوشتن یا ریاضی را در سطوح سنی و پایه مورد انتظار یا نزدیک به آن تسلط ندارد
- در درک و انجام دستورالعمل ها مشکل دارد
- به خاطر سپردن چیزی که کسی به او گفته است مشکل دارد
- عدم هماهنگی در راه رفتن، ورزش یا مهارت هایی مانند در دست گرفتن مداد
- به راحتی تکالیف، کتابهای مدرسه یا سایر موارد را گم میکند یا اشتباه میکند
- در درک مفهوم زمان مشکل دارد
- در برابر انجام تکالیف یا فعالیت هایی که شامل خواندن، نوشتن یا ریاضی است مقاومت می کند یا به طور مداوم نمی تواند تکالیف را بدون کمک قابل توجه انجام دهد.
- در مدرسه یا در حین انجام فعالیتهای تحصیلی، مانند تکالیف یا خواندن، نافرمانی، خصومت یا واکنشهای احساسی بیش از حد انجام میدهد یا نشان میدهد.
درمان اختلالات یادگیری
مداخله زودهنگام ضروری است زیرا مشکل می تواند بسیار جدی شود. کودکی که در مدرسه ابتدایی اضافه کردن را یاد نگیرد در دبیرستان قادر به مقابله با جبر نخواهد بود. کودکانی که دارای اختلالات یادگیری هستند نیز می توانند اضطراب عملکرد، افسردگی، عزت نفس پایین، خستگی مزمن یا از دست دادن انگیزه را تجربه کنند.
گزینه های درمان
اگر کودک شما اختلال یادگیری دارد، پزشک یا مدرسه کودک شما ممکن است توصیه کند:
- کمک از متخصص: خواندن، معلم ریاضی یا سایر متخصصان آموزش دیده می توانند تکنیک هایی را به فرزند شما آموزش دهند تا مهارت های تحصیلی، سازمانی و مطالعه او را بهبود بخشد.
- برنامه آموزش فردی: ارائه یک برنامه آموزشی فردی برای دانش آموزانی که دارای یک یا ترکیبی از چند اختلال یادگیری اند.
- کلینیکهای روانشناسی: متخصصین روانشناس با توجه به ارزیابی ها و شیوه های درمانی متناسب با ویژگیهای هر کودک برنامه های مداخله درمانی را تهیه و اجرا میکنند.
- کاردرمانی: مهارت های حرکتی کودک را بهبود می بخشد.
- گفتاردرمانگر به مهارت های زبانی کودک کمک میکند.
- دارو: پزشک کودک شما ممکن است داروهایی را برای مدیریت افسردگی یا اضطراب شدید توصیه کند. داروهای مورد استفاده در درمان اختلال کمبود توجه/بیش فعالی ممکن است در درمان اختلال یادگیری هم موثر باشد.
نکات مهم در اختلالات یادگیری
- برنامه درمانی احتمالاً در طول زمان تغییر خواهد کرد. و برای هر کودک دارای اختلا یادگیری شیوه درمانی خاص آن کودک باید اجرا شود.
- در عین حال، به کودک خود کمک کنید تا نیاز به هر گونه خدمات اضافی و نحوه کمک آنها را به زبان ساده درک کند. مهم است که روی نقاط قوت کودکان باید تمرکز کرد. این کودکان باید بتشویق کرد که به دنبال علایق و دلخوشی های خود باشند تا اعتماد به نفس شان بالا رود.
- این مداخلات با هم می توانند مهارت های کودک شما را بهبود بخشند، به او کمک کنند تا راهبردهای مقابله ای را توسعه دهد و از نقاط قوت او برای بهبود یادگیری در مدرسه و خارج از مدرسه استفاده کند.